Vad är GDPR?
Den 25:e maj träder EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR i kraft. GDPR ställer högre krav på hur vi som företag behandlar dina personuppgifter och ger dig bättre möjligheter att påverka vår hantering.
Vad innebär det för mig?
I korthet innebär GDPR att du:
- Har rätt att få mer utförlig information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Vi ger dig sådan information i Integritetspolicyn nedan
- Får möjlighet att, under vissa förutsättningar, begära att dina personuppgifter flyttas eller att vi begränsar behandlingen
- Får stärkta möjligheter att ta del av dina personuppgifter och att, under vissa förutsättningar, få dem rättade eller raderade
- Kan godkänna eller motsäga dig viss behandling som vi utför, till exempel för direktmarknadsföring
Integritetspolicy
För oss på Yrkesförarcentrum är det mycket viktigt att du alltid känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter. Du ska kunna känna dig säker på att vi har en korrekt och säker hantering och att vi aldrig behandlar dina personuppgifter på ett sätt som vi inte får.
Enligt gällande regler om integritet, får personuppgifter endast behandlas för specifikt angivna syften och om det finns en laglig grund för behandlingen.
I denna integritetspolicy beskriver vi varför vi behandlar dina personuppgifter, vilka personuppgifter vi behandlar, vilken laglig grund vi stödjer behandlingen på och hur länge uppgifterna sparas. Vi beskriver även hur du kan påverka behandlingen genom att utöva dina rättigheter. Vi ger dig även information om vem hos oss du kan prata med om du har frågor om personuppgiftsbehandling samt vart du ska vända dig om du inte är nöjd med vår hantering.
Yrkesförarcentrum är personuppgiftsansvarig för den behandling som vi bestämmer över. När du tecknar våra tilläggstjänster, är det leverantören av tilläggstjänster som är personuppgiftsansvarig.
Det är viktigt att du tar del av och förstår integritetspolicyn, läsa mer nedan
– Vad är personuppgifter?
Personuppgifter är uppgifter genom vilka vi direkt eller indirekt kan identifiera dig, t.ex. ditt namn, ditt kundnummer eller ditt telefonnummer. När du ringer till oss, mailar, sms:ar eller surfar på vår hemsida är personuppgifter om dessa kan identifiera dig..
– Vilka personuppgifter hanterar vi?
De personuppgifter som vi samlar in om dig utgörs av kunduppgifter. Kunduppgifterär sådana uppgifter som exempelvis namn, adress, e-postadress, telefonnummer, personnummer, användar-ID. Kunduppgifter är även uppgifter om vilka tjänster du har, hur du använder dem samt information om hur du faktureras och betalar dina fakturor. Vidare är kunduppgifter även annan information som du lämnar till oss.
– Vad används uppgifterna till?
För att vi ska få behandla dina personuppgifter, krävs att vi har angivit ett uttryckligt och berättigat syfte med behandlingen. Personuppgifterna får sedan inte behandlas på ett sätt som är oförenligt med det ursprungliga syftet. Utöver detta, måste vi ha stöd i lag, så kallad rättslig grund, för att få behandla personuppgifter.
Detta gör vi med stöd av följande rättsliga grunder:
1. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att ingå eller fullgöra avtalet med dig, t.ex. att samla in uppgifter om dig för att kunna rapportera dina utbildningar och ge dig en plats på våra kurser.
2. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra en rättslig förpliktelse, t.ex. att spara personuppgifter för bokföringsändamål.
3. Vi bedömer, efter en så kallad intresseavvägning, att våra intressen av att få behandla dina personuppgifter väger tyngre än din rätt till integritetsskydd, t.ex. när vi behandlar dina personuppgifter för direktmarknadsföring.
4. Du har givit ditt uttryckliga samtycke till behandlingen, t.ex. när vi behandlar dina trafikuppgifter för marknadsföring. I vissa fall frågar vi dig om ditt samtycke för en specifik behandling innan den påbörjas. I andra fall ber vi om ditt generella samtycke för återkommande behandling. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Viktigt att notera är att om du återkallar ditt samtycke, kanske vi inte kan fortsätta att tillhandahålla dina tjänster på samma sätt som tidigare.
För att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster och produkter till dig behöver vi behandla och hantera dina personuppgifter. Nedan följer exempel på för vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter och med vilken rättslig grund vi gör detta.
Fullgörande av avtal
För att vi skall kunna ge dig de utbildningar och se till att du har fullständig behörighet under avtalstiden behöver vi lagra dina personuppgifter.
Berättigat intresse
För att kunna stödja er om vilka utbildningar ni gått och har kvar behöver vi lagra uppgifter om er annars kan vi inte se när ni är klara och heller inte anmäla er när ni är klara. Detta kan också vara i form av direktmarknadsföring till er.
Rättslig Förpliktelse
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna fullgöra de lagstadgade skyldigheter som åvilar oss, t.ex. bokföringslagens krav på lagring av bokföringsmaterial.
– Hur samlar vi in uppgifter?
Vi samlar in personuppgifter i samband med att du blir kund hos oss, antingen genom att du själv lämnar dem till oss genom något av våra digitala gränssnitt, eller att du lämnar dem till oss muntligen i kundservice, på våra kontor eller hos våra samarbetspartners och vi dokumenterar dem.
Vi samlar in personuppgifter om dig när du kontaktar oss genom vår kundservice i olika ärenden som rör dina utbildningar eller tjänster. Uppgifterna samlas in antingen genom att du själv skriver i e-post och chattar till oss, eller genom att våra medarbetare noterar de uppgifter som du muntligen givit oss.
Vi samlar in personuppgifter när du väljer att svara på kund- och enkätundersökningar samt när du prenumererar på våra nyhetsbrev
– Hur länge sparas uppgifterna?
Enligt Integritetslagstiftningen får vi inte spara personuppgifter om dig längre än vi behöver utifrån det syfte vi behandlar dem för. Vi sparar därför aldrig personuppgifter bara för att de är ”bra att ha” utan har alltid ett definierat syfte som har stöd i lag.
Eftersom de uppgifter som vi samlar in och som skapas när du använder våra produkter och tjänster behandlas för olika syften, sparas de också under olika lång tid. Det kan därför vara så att personuppgifter om dig, finns sparade i ett system men raderas i ett annat. Nedan beskriver vi några huvudregler för hur länge vi sparar personuppgifter.
Kunduppgifter sparar vi, om vi inte anger någonting annat, så länge som du är kund hos oss och i 24 månader efter att avtalet har upphört. När avtalet upphör raderar eller anonymiserar vi personuppgifterna i de system som används för att stödja avtalsförhållandet. Däremot kan personuppgifter ligga kvar i andra system, t.ex. fakturasystemet, eftersom vi där behöver spara dem längre för att kunna uppfylla bokföringslagens krav. Samma gäller för de utbildningar som kräver att vi lagrar uppgifterna i fem år efter senaste genomförd utbildning.
– Till vem lämnas uppgifterna?
I vissa situationer delar vi dina personuppgifter med andra. Nedan beskriver vi när och varför vi gör detta. Vi vill understryka att vi aldrig lämnar över dina personuppgifter om detta inte krävs för att vi ska kunna utföra någon av de behandlingar som anges ovan, vilka vi har ett syfte och som det finns laglig grund för. Vi säljer inte heller dina personuppgifter vidare till andra.
När vi använder oss av leverantörer som behandlar personuppgifter för vår räkning, tecknar vi alltid personuppgiftsbiträdesavtal med leverantören. Personuppgiftsbiträdesavtalen anger att leverantören (personuppgiftsbiträdet) endast får behandla personuppgifter för ändamål som vi bestämmer och på särskilda instruktioner från oss. Våra leverantörer får alltså inte göra någonting med dina personuppgifter som vi inte uttryckligen talat om för dem att de ska göra. Vi ställer även krav på att leverantörens hantering av personuppgifter ska vara säker och korrekt
– Dina rättigheter
Du har rätt att få information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Sådan information får du i denna integritetspolicy. Om du har ytterligare frågor om vår behandling av personuppgifter, är du välkommen att kontakta vår kundservice .Du finner kontaktuppgifter längst ner i policyn. Utöver rätt till information, har du även andra rättigheter i relation till dina personuppgifter.
Du kan t.ex. påverka vår behandling genom att begära utdrag, rättelse, radering och begränsning. Du har även rätt att invända mot viss behandling som vi utför samt begära ut dina personuppgifter eller begära att de flyttas.
– Rätt till rättelse
Det är vårt ansvar att se till att de personuppgifter som vi och våra leverantörer behandlar är korrekta och relevanta. Vi vårdar därför systematiskt våra register och uppdaterar adressuppgifter och liknande information om dig så att vi alltid ska ha rätt uppgifter. Om du uppmärksammar att de uppgifter vi har om dig är felaktiga eller om vi saknar viktig information, har du rätt att få dina uppgifter rättade. Vi är tacksamma för att du hjälper oss med detta.
– Rätt till Radering
Du har rätt att begära att vi raderar personuppgifter i följande situationer:
Om personuppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de har samlats in för och som vi behandlar dem för;
Om vi behandlar personuppgifter med stöd av ditt samtycke och du återkallar detta;
Om vi behandlar personuppgifter för direktmarknadsföring och du motsätter dig att personuppgifterna fortsätter att behandlas för detta ändamål;
Om vi behandlar personuppgifter utifrån en intresseavvägning och det inte finns berättigande skäl som väger tyngre än ditt intresse;
Om vi inte behandlar personuppgifter i enlighet med gällande regler;
Om det krävs att personuppgifter raderas för att kunna uppfylla en rättslig skyldighet.
– Klagomål
Du har rätt att invända mot den behandling av dina personuppgifter som vi gör med stöd av intresseavvägning. I så fall behöver du skriftligen specificera vilken behandling du invänder mot. Vid sådan invändning får vi endast fortsätta utföra behandlingen om vi kan visa att det finns tvingande berättigande skäl till att personuppgifterna måste behandlas som väger tyngre än dina intressen.
Skicka dina skriftliga invändningar till:
Yrkesförarcentrum i Göteborgs AB
Att:integritetsansvarig
Baggåkersgatan 5
431 53 Mölndal
Cookies
Vad är cookies?
Yrkesförarcentrum använder så kallade cookies på sina webbplatser. En cookie är en liten datafil med text som sparas i din webbläsare. Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära (”session-cookies”). Permanenta cookies lagras som en fil på din dator eller mobil under en viss tid tills du själv, eller servern som sänt dem, raderar dem. Session-cookies lagras tillfälligt och försvinner när du stänger din webbläsare.
Hur vi använder cookies
Vi använder permanenta cookies för att lära oss hur våra besökare använder vår webbplats för att kunna förbättra den – till exempel får vi reda på vilka sidor som är populära och vilka sidor som våra besökare snabbt lämnar.
I en del funktioner på www.yrkesforarcentrum.se använder vi något som kallas “sessions-id”. För att möjliggöra detta sänder vår server en sessions-cookie med ett unikt id-nummer till din dator varje gång du besöker någon av dessa webbplatser. Session cookies används bara under den tid du är aktiv på webbplatsen.
Inga uppgifter som kan identifiera dig som person lagras i cookies som skapas av yrkesforarcentrum.se
Om du inte vill tillåta användning av cookies
De flesta webbläsare är inställda för att tillåta lagring av cookies. Om du inte vill tillåta cookies kan du antingen ställa in din webbläsare så att du får en varning varje gång som en webbplats vill placera en cookie på din dator eller helt stänga av lagring av cookies. Information om hur du gör detta finns i webbläsarens hjälpfunktion